Czy certyfikat SSL ma wpływ na pozycjonowanie strony?

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważne jest posiadanie certyfikatu SSL na stronie internetowej. Wiele też nie wie, czym tak naprawdę jest ten certyfikat i co dzięki niemu mogą zyskać. Certyfikat SSL świadczy o tym, że odwiedzana domena jest bezpieczna i nie powinna stanowić zagrożenia dla naszego komputera. Skrót SSL oznacza Secure Socket Layer i jest już standardem, jeżeli chodzi o tworzenie stron www.

Posiadanie tego certyfikatu może zapewnić nam zajmowanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania oraz wyprzedzić konkurencję, która jeszcze takiego certyfikatu nie posiada. Warto więc przemyśleć wprowadzenie go na własnej stronie i wyprzedzić konkurencję. Nie jest to certyfikat drogi, ale z pewnością wart swojej ceny, zwłaszcza jeżeli prowadzimy sklep internetowy lub stronę, która wykorzystuje dane osobowe w celu ich przetwarzania.

Z reguły, gdy na stronie pojawia się certyfikat SSL, może on spowodować początkowe spadki pozycji w przypadku, jeżeli po jego wprowadzeniu nie zrobiło się przekierowania strony z wersji bez SSL na wersję z posiadającą protokół SSL.

bezpieczna strona www

Sklepy internetowe a protokół SSL

Wiele osób, które prowadzą sklepy internetowe i nie posiadają protokołu SSL, zauważa wyraźny spadek widoczności względem konkurencji, która wprowadziła u siebie na sklepie protokół SSL. Dzieje się tak z jednego prostego powodu – sklepy, które posiadają wdrożony protokół SSL, są w opinii Google bezpieczniejsze i dlatego z miejsca zyskują lepsze pozycje niż sklepy, które go nie posiadają.

Większość widocznych spadków widoczności notują właśnie sklepy internetowe lub strony www, które powinny posiadać odpowiednie zabezpieczenia, które są ogólnodostępne i gdzie możemy zostawić swoje dane, nie obawiając się o ich wyciek. Nie posiadając takiego protokołu, często może zdarzyć się taka sytuacja, że zamiast naszej strony pojawi się komunikat o tym, że strona, na którą chcemy wejść, nie jest bezpieczna i pytanie, czy jesteśmy pewni i chcemy dalej kontynuować. Na tym etapie możemy stracić nawet do 70%-80% odwiedzających co przełoży się na niską konwersję naszego sklepu.

Zdarzają się także wyjątki, które pokazują, że posiadanie protokołu SSL nie zmniejsza ich widoczności w wynikach wyszukiwania, ale w większości przypadków są to sklepy i strony o długiej historii i dużym poziomie zaufania wyszukiwarki. Nie zmienia to jednak faktu, że gdyby na takie strony wprowadzić protokół SSL to zajmowałyby dużo wyższe pozycje na więcej fraz i być może zwiększyłyby także konwersję.

Wprowadzenie protokołu SSL a spadek widoczności

Takie sytuacje nie są rzadkością i zdarzają się dosyć często, ale dzieje się tak głównie z błędu ludzkiego, a nie z powodu tego, że widoczność spadła z powodu wprowadzenia protokołu SSL. Należy wiedzieć, że wprowadzenie SSL w dalszej perspektywie nam pomoże, a nie zaszkodzi – zaszkodzić możemy sobie sami, rezygnując z wprowadzenia protokołu.

Skąd biorą się zatem spadki widoczności po wprowadzeniu SSL. W 90% są to spadki spowodowane tym, że po wprowadzeniu protokołu nie zostało zrobione prawidłowo przekierowanie lub nie zostało ono w ogóle zrobione. Trzeba pamiętać, że URL strony bez protokołu rozpoczyna się na http:// a po wprowadzeniu, zmienia się on na https:// – co jest już innym adresem. Zaraz po wprowadzeniu protokołu należy wykonać przekierowania dla wszystkich podkategorii, stron i podstron, które nie posiadały protokołu SSL, ale został on wprowadzony.

bezpieczeństwo strony www

Tworzenie przekierowań jest dosyć żmudnym zajęciem i wymaga ono odpowiedniej uwagi. Wystarczy jedno błędnie wykonane przekierowanie, aby zaprzepaścić efekty widoczności, jakie wypracowaliśmy od początku istnienia naszego sklepu. Bywało tak, że po wprowadzeniu protokołu SSL widoczność sklepu internetowego spadła do 0 i po sprawdzeniu okazuje się, że firma, która wprowadzała protokół SSL i zrobiła macierz przekierowań, ale zapomniała o przekierowaniu strony głównej. W takiej sytuacji chcąc wejść na stronę, pojawiał się komunikat, że taka strona nie istnieje. Nie warto więc poświęcać naszej strony pierwszej lepszej firmie, która wykona przekierowania byle jak lub w ogóle ich nie wykona i co najwyżej narazi nas na straty, których nie pokryje.

Mimo że wprowadzenie protokołu SSL na stronę może wydawać się skomplikowane, w rzeczywistości jest dosyć proste i sprowadza się do kilku kliknięć, więc tym bardziej warto jest zainteresować się tą kwestią zwłaszcza, że pozwoli to zwiększyć widoczność sklepu i zbudować zaufaną markę, jeżeli do tej pory nie posiadaliśmy SSL.

Dlaczego sklepy internetowe powinny mieć SSL?

To pytanie jest raczej pytaniem retorycznym i każdy powinien zdawać sobie z tego sprawę, że bezpieczeństwo w sieci jest teraz ważną kwestią. Zwłaszcza w czasach gdy co jakiś czas wybuchają skandale o wycieku danych z FB i innych portali społecznościowych. Nasze dane są wirtualną walutą dla wszystkich, którzy obracają takimi danymi i mimo tego, że coś jest nam oferowane za darmo, to z pewnością zapłacimy za to naszymi danymi. Bez protokołu SSL osoba odwiedzająca stronę jest informowana o tym, że strona, na której się znajduje, nie posiada zabezpieczenia i szyfrowania i dane na niej pozostawione mogą ulec wyciekowi, bo nie są w żaden sposób chronione. W takiej sytuacji na 100% stracimy takiego użytkownika, bo pójdzie tam, gdzie będzie czuł się bezpiecznie, i że jego dane nie będą krążyć po sieci.

Żyjemy w takich czasach, że teraz wirtualny świat często przysłania nam świat rzeczywisty i często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jakie niebezpieczeństwa na nas czekają, podając chociażby swój kod pocztowy, adres zamieszkania, nr telefonu itp. Dzięki certyfikatowi SSL będziemy w stanie zminimalizować ryzyko wycieku naszych danych, ale jednak nie ma takich zabezpieczeń, które chroniłyby nasze dane w 100%. Jednak jeżeli jest sposobność to ograniczenia wycieku danych a w przypadku posiadania sklepu internetowego, zapewnienia bezpieczeństwa naszym użytkownikom to warto z takiej okazji skorzystać i zrobić wszystko, aby czuli się oni bezpiecznie.

Close Menu