Ile trzeba czekać na efekty SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to nic innego jak jeden z elementów pozycjonowania strony internetowej. Jest on o tyle istotny, że jego efekty są długotrwałe. Druga strona medalu jest taka, że wymaga także dużo więcej czasu. Często bywa tak, że klienci się niecierpliwią, spodziewając się natychmiastowych efektów i często kończy się to zawodem, że już po pierwszym tygodniu czy miesiącu nie widać znaczących efektów pracy nad serwisem.

Rzeczywistość jest zupełnie inna. SEO sam w sobie jest procesem długofalowym i wymagającym sporo czasu, aż pojawią się zadowalające efekty.
Na rynku jest wiele firm obiecujących pierwsze efekty już po pierwszym miesiącu optymalizacji. Można skorzystać z ich oferty i później uznać pieniądze, przeznaczone na ten proces, jako pieniądze wyrzucone w błoto a można skorzystać z oferty bardziej kompetentnej firmy, która będzie w stanie wytłumaczyć, że jest to proces długofalowy i wymaga cierpliwości. Takie podejście już na samym porządku sprawi, że w przyszłości unikniemy niepotrzebnych zgrzytów na linii klient – firma.

Jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie stron SEO?

Na to kiedy pierwsze efekty będą widoczne może składać się kilka czynników. Najważniejsze z nich to:

  • historyczność domeny,
  • content na stronie,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • optymalizacja grafiki,
  • prędkość ładowania się strony.

Powyższe pięć czynników to takie podstawy podstaw. A teraz żeby wyjaśnić co kryje się pod danymi punktami przyda się lekkie wyjaśnienie żeby nie zostawiać tego bez komentarza.

Historia domeny

1. Historyczność domeny – pod tym terminem kryje się nic innego jak wiek domeny. Dużo łatwiej jest zoptymalizować stronę, która posiada bogatą historię niż świeżą domenę. Oczywiście samo to, że domena posiada historię, nie wystarczy. Musi to być dobra historia, czyli taka, w której nie pojawiały się kary za spam lub inne tego typu przygody.Jeżeli w przeszłości domena dostawała kary od Google (bez względu na to, za co była to kara) lepiej skupić się na świeżej domenie, bo możliwe, że domena po przejściach będzie trudna do optymalizacji a w niektórych przypadkach może się to okazać całkowicie niemożliwe.Podsumowując – jeżeli mamy domenę, która ma już kilka dobrych lat i nigdy nie działo się z nią nic złego to jak najbardziej będzie ona odpowiednim podkładem pod optymalizację, ale jeżeli jesteśmy właścicielami domeny, nawet 10 - letniej (lub starszej), ale w jej historii pojawiały się problemy z karami lub kiedyś stała na niej strona porno lub strona hazardowa to lepiej się nie zabierać za jej czyszczenie, bo będą to pieniądze wyrzucone w błoto.

content na stronie

2. Content na stronie – tutaj nie ma dużo do tłumaczenia. Strona bez wartościowego contentu nie osiągnie satysfakcjonujących efektów w widoczności. Kiedyś wystarczyło, że do strony prowadziły tysiące linków i to w zupełności zaspokajało potrzeby robotów Google, aby strona miała bardzo dobrą widoczność, ale to są już odległe czasy. Teraz na stronach króluje content i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to szybko zmienić. Decydując się na budowę strony, warto już zawczasu zadbać o odpowiedni treści jakie będą na niej zamieszczone. Trzeba zdawać sobie z tego sprawę, że bez wartościowego contentu nic się nie da zwojować, jeżeli chodzi o widoczność domeny (w tym przypadku zostają AdWords).Jeżeli ktoś nie czuje się na siłach lub nie ma czasu, aby zaopatrzyć swoją stronę w odpowiednie teksty to pod tym adresem znajdzie informacje, dlaczego treści są takie ważne i ile to kosztuje.

Linkowanie wewnętrzne

3. Linkowanie wewnętrzne – odpowiednio zaplanowane i przemyślane potrafi przynieść naprawdę bardzo dobre efekty, jeżeli chodzi o wyniki widoczności. Nie wystarczy linkować byle jak i do byle jakiej strony. Cały proces linkowania musi być przemyślany i zaplanowany tak, aby zmaksymalizować efekt końcowy wsparty oczywiście innymi elementami. Dlaczego nie mówimy o linkowaniu zewnętrznym? Linkowanie zewnętrzne to proces wchodzący w skład pozycjonowania. Nie są to do końca te same procesy, chociaż jeden zawiera się w drugim i można je pomylić. Tutaj są dwie szkoły. Jedna mówi o tym, że SEO i pozycjonowanie to jedno i to samo a druga jest zdania, że są to dwa odrębne procesy. My jesteśmy zwolennikami tej drugiej tezy, bo o ile SEO bez pozycjonowania może istnieć, ale pozycjonowanie bez SEO nie do końca. Ale jest to temat rzeka i posiada on tyle samo zwolenników co przeciwników.

4. Optymalizacja grafik – w zależności od przeznaczenia strony, ilość grafik na niej zawartych może być różna. Innym typem strony jest strona gabinetu kosmetycznego, a innym typem jest strona developera lub innej firmy, która potrzebuje bardzo dużej ilości grafik na stronie.Prawidłowa optymalizacja grafik powinna obejmować swoim zasięgiem każdy obraz na stronie. Na optymalizację grafik składa się:
- rozmiar zdjęcia,
- ustawienie atrybutu alt,
- prawidłowe zakodowanie grafik,
- dobrej jakości zdjęcia.
Zaleca się, aby rozmiar zdjęcia nie przekraczał umownej granicy. Taką granicą jest rozmiar do 100 KB. Naszym zaleceniem jest jednak trzymanie się granicy nieprzekraczającej 30-50 KB co wpływa na prędkość ładowania się strony, a ona jest już czynnikiem rankingowym w optymalizacji.

Druga sprawa jest taka, że jeżeli przez zbyt duży rozmiar zdjęć, użytkownik musi czekać minutę, aż strona mu się wczyta to na 99% zrezygnuje z oczekiwania i poszuka strony, która wczyta się dużo szybciej.

Ustawienie atrybutu alt dla obrazu jest ważnym elementem optymalizacji. Atrybut alt będzie widoczny dla użytkownika tylko wtedy, jeżeli dany obraz się nie wyświetli (co może być spowodowane błędem na stronie). Wtedy widoczny będzie napis. Jako atrybut alt powinno się ustawiać taki opis, aby zawierał on frazy kluczowe, na jakie chcemy się pozycjonować, ponieważ jest to zawsze dodatkowe miejsce, gdzie można taką frazę umieścić i nie jest to źle widziane przez Google.

Warto jest też mieć ustawiony taki opis chociażby dlatego, żeby użytkownik wiedział, że tam, gdzie jest jakiś wyraz lub opis, powinien znajdować się obraz. Używanie atrybutu alt wygląda lepiej, a także dobrze spełnia swoją funkcję informacyjną, i jest ważnym elementem optymalizacji strony.

Kodowanie grafik  jest o tyle istotnym elementem, że wspomaga proces optymalizacji od strony, którą widzi robot Google, czyli od strony kodu. Dzięki procesowi kodowania grafik można opóźnić ich ładowanie na stronie do momentu wczytania treści, co z pewnością powinno przyspieszyć cały proces ładowania się strony. Grafiki będą wtedy ładowane na samym końcu, co pozytywnie wpłynie na prędkość działania.

Prawidłowe kodowanie sprawi także, że roboty Google z pewnością nie przeoczą danej grafiki, jeżeli będzie ona niewidoczna na stronie. Robot wchodząc na stronę, widzi jej kod. Jeżeli grafika jest prawidłowo zakodowana, to nie ma możliwości aby została pominięta. Inna sytuacja ma miejsce w przypadku automatycznego budowania strony gdzie nie wiemy, lub nie możemy dostać podglądu do kodu strony. W takim przypadku możliwe jest, że dana grafika nie będzie widoczna dla robota w celu oszczędzenia miejsca lub poprawnego działania danego modułu.

Zdjęcia dobrej jakości są efektownym urozmaiceniem strony i z pewnością przykuwają uwagę użytkowników. Jeżeli są słabej jakości, to nikt nie będzie chciał ich oglądać i szybko przewinie stronę lub odwiedzi konkurencję. Minusem takich zdjęć jest ich waga. Zdjęcie w jakości 4K robione dobrym aparatem potrafi ważyć kilkadziesiąt MB, co jest absolutnie niedopuszczalne w przypadku umieszczania na stronie (chyba że ktoś chce, aby jego strona ładowała się cały dzień).

Na rynku istnieje wiele narzędzi, które potrafią zmniejszyć rozmiar grafiki bez dużej straty jej jakości. Oczywiście znajdą się i takie zapewniające o tym, że kompresja grafik z wykorzystaniem danego narzędzia jest procesem bezstratnym ale nie ma się co oszukiwać. Kompresja to kompresja i z pewnością trzeba liczyć się z tym, że jakiś spadek jakości musi być. Czasami są to naprawdę tylko detale, ale w swojej karierze spotykaliśmy się już z niejednym takim narzędziem, które zapewniało o bezstratności jakości po czym, po kompresji otrzymywaliśmy totalną pikselozę. Warto jest więc poszukać odpowiednich narzędzi, które zapewnią nam najmniejszą utratę jakości względem oryginału i jak największą utratę rozmiarów zdjęcia tak, aby po kompresji, zdjęcie nie straciło nic z jakości, a tylko rozmiar się zmniejszył.

prędkość strony

5. Prędkość ładowania strony – na ten proces wpływa głównie grafika, jaka znajduje się na stronie, bo w większości przypadków to ona odpowiada za znaczące opóźnienie załadowania strony. Często przez źle zoptymalizowaną grafikę strona potrafi się wczytywać nawet kilka minut. Na prędkość ładowania strony wpływają wszystkie czynniki, jakie zostały wymienione wcześniej, czyli właśnie odpowiednio zoptymalizowany kod, odpowiednio zoptymalizowane i skompresowane grafiki, elementy interaktywne zaprogramowane w taki sposób, aby nie wpływały na prędkość ładowania się strony. Bez tego nasza strona będzie ładować się zbyt długo, aby uzyskać dobrą ocenę w wynikach wyszukiwania co wpłynie na cały proces optymalizacji strony. Gdy nasza strona jest „ciężka” to proces ten, może być żmudny a czasami nawet osiągnięcie dobrego wyniku może być niemożliwe.

Kiedy pojawią się pierwsze efekty SEO?

Jest to jedno z najczęściej pojawiających się pytań w branży. Klienci zazwyczaj chcą efektów w jak najkrótszym czasie. Nic dziwnego skoro za coś się płaci, to należy mieć jakieś wymagania. Niestety nie jesteśmy w stanie przyspieszyć działań optymalizacyjnych oraz tego, po jakim czasie strona zacznie rankować w Google. Zwykle dla domen, które są świeżo kupione i nie posiadają żadnej historii, proces optymalizacji powinien trwać około 3 do 6 miesięcy (choć zdarzają się takie strony, którym potrzebny był rok na zbudowanie zadowalających efektów widoczności).

Efekty są zależne nie tylko od firmy odpowiedzialnej za przygotowanie zaleceń, ale także od klienta, który zadeklarował się wprowadzać samodzielnie wszystkie zalecenia. Bywa tak, że mimo wysłanych zaleceń optymalizacyjnych dla danego serwisu przez kilka miesięcy od ich otrzymania klient ich nie wprowadza, a później zaczynają się telefony o tym, że widoczność się nie zwiększyła.

Niestety bez wspólnej pracy, choćby nie wiadomo jakie optymalizacje były przygotowane dla klienta to nic one nie dadzą, jeżeli nie będą wprowadzane na stronie. Należy też pamiętać, że SEO jest procesem wymagającym czasu i nie zobaczymy efektów z dnia na dzień mimo że prace nad stroną cały czas trwają i ciągle jest optymalizowana. Tutaj liczy się cierpliwość, ale jak już raz osiągniemy wysokie wyniki widoczności, to z czasem nasza strona będzie lepiej rankować na każdą wprowadzaną zmianę i będzie można ją spokojnie rozbudowywać o nowe elementy.

Zapraszamy do zapoznania się z naszym cennikiem na pakiet optymalizacyjny.

Close Menu