Jaka powinna być długość tekstu na stronie?

To pytanie zadaje sobie z pewnością wiele osób, niezależnie od branży. Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Tak jak na cały proces pozycjonowania strony internetowej,  tak i na długość tekstu na stronie wpływa wiele czynników.

Nie ma złotego środka, aby zadowolić jednocześnie odbiorców tekstów i jednocześnie algorytm Google. Należy także pamiętać o tym, żeby pisany tekst dopasowywać pod siebie i pod to, co chcemy akurat przekazać, a nie ślepo próbować wpasować się akurat we wszystkie algorytmy.

Z pewnością musimy pamiętać o tym, aby tekst był atrakcyjny wizualnie. Należy unikać tego, aby dodając treść na stronie robić to w postaci bloku tekstu. Takie rozwiązania odrzucają potencjalnych odbiorców, od treści i tego co chcemy przekazać. Wiele było już badań na temat tego, jak przejrzystość tekstu, stosowania akapitów i wyróżnianie tekstu wpływa na jego odbiór i zainteresowanie.

Osoba widząca przed sobą zbity blok tekstu w 99% zrezygnuje z jego czytania i opuści taką stronę. Według najnowszych badań tylko co siódmy internauta czyta teksty słowo w słowo.

Większość z nich po prostu rzuca okiem na wyróżniające się elementy takie jak:

  • wypunktowane listy,
  • wykresy,
  • infografiki,
  • elementy multimedialne (np. wklejony film),
  • linki do innych stron,
  • wyróżnione w tekście elementy (poprzez pogrubienie, kursywę).

Każdy z wymienionych wyżej elementów sprawia, że internauta pozostanie na naszej stronie i skończy czytać napisany przez nas tekst. Oczywiście, jeżeli tekst jest interesujący, obroni się sam, ale czytających go w całości będzie zaledwie garstka. Wracając do pytania, którego tyczył się wpis, czyli: jaka powinna być długość tekstu na stronie, postaram się na nie odpowiedzieć tak, aby zadowolić każdego, mimo że nie będzie to proste zadanie.

Zależność długości tekstu na pozycjonowanie

Na podstawie przeprowadzonych badań można wyszczególnić zależność długości tekstu na pozycjonowanie. Z badań tych wynika, że:

  • zdania nie powinny być dłuższe niż 20 słów, a ich konstrukcja powinna być jak najprostsza,
  • każdy akapit powinien składać się z około 45 do 70 słów,
  • tytuły stron powinny składać się maksymalnie z 10 wyrazów.

Oczywiście są to tylko wyniki orientacyjne i stosowanie się do nich nie zapewni nam tego, że każdy z naszych wpisów czy każda z zamieszczonych treści będzie zajmować topowe pozycje w wynikach wyszukiwania.

długość treści www

Czasami niemożliwe jest zmieszczenie się w określonej liczbie i nie należy narzucać sobie takich długości na sztywno. Aby nie odstraszać odbiorców zbyt długimi tekstami, można je podzielić na mniejsze fragmenty tak, aby nikogo nie odstraszały swoją strukturą.W przypadku blogów sprawa ma się trochę inaczej, z tego względu, że powstające na bloga wpisy dotyczą z reguły określonej tematyki, i w trakcie badań dostępnych jest wiele źródeł, z których można korzystać.

Tutaj sytuacja ma się nieco lepiej, jeżeli chodzi o określenie długości wpisu, i tak:

  • tytuły bloga powinny składać się maksymalnie z 6 słów,
  • długość artykułu blogowego powinna wynosić minimum 2000 znaków.

Co do długości artykułu blogowego, wychodzę z założenia że lepiej jest robić dłuższe wpisy. Artykuł na 2000 znaków w większości przypadków nie wyczerpie do końca tematu, jakiego się tyczy, chyba że jest to dosyć proste zagadnienie. Zawsze jest jednak zrobić dłuższy wpis i wyczerpać temat niż zrobić go po krótce.

Nic także nie stoi na przeszkodzie, aby robić krótsze wpisy. Jest wiele stron, na których wpisy oscylują w granicach 1000 - 1500 znaków, i całkiem dobrze sobie radzą, jeżeli chodzi o wyszukiwarki Google. Dzieje się tak z tego względu, że jest wiele tematów, które jesteśmy w stanie opisać w tym przedziale znaków i możemy wyczerpać temat np. wymiana łańcucha w rowerze. Opisując taki temat, możemy go wyczerpać, zamieszczając nawet mniej niż 1000 znaków i zamieścić na stronie film lub link do filmu, na którym jest pokazane jak to zrobić.

W internecie dostępnych jest również kilka błędnych informacji odnośnie tego, że np. wyniki wyszukiwani na pierwszych pozycjach w Google posiadają strony, na których treści posiadają minimum 2000 słów. Jest to zdecydowanie zawyżony wynik i z osobistych obserwacji wiem że strony zajmujące pierwsze pozycje w wyszukiwarce nie zawdzięczają tego wpisom i treści, które zawierają minimum 2000 słów.

Tak jak było wspomniane na początku tego wpisu, nie ma złotej reguły na to, aby określić jakiej długości wpisy zapewnią sukces naszej stronie. Pewne jest natomiast to, że warto posiadać treści na stronie, które tematyką dotyczą tego, co się na niej znajduje, i jeżeli już robimy wpis to należy wyczerpać temat aby nie pozostawiać niedomówień.

Poniżej zamieszczone jest jeszcze krótkie podsumowanie tego wpisu, czyli czynniki wpływające na długość tekstu na stronie:

  • tematyka, której dotyczy tekst,
  • rodzaj przedstawiania treści,
  • grupa docelowa,
  • gdzie umieszczony jest tekst (czy jest to wpis na bloga, czy opis produktu lub opis firmy),
  • tematyka strony.
Close Menu