Pozycjonowanie lokalne firmy

Będąc właścicielami małej firmy, nie potrzebujemy reklamy na terenie całego kraju. Wystarczy dobrze rozpoznawalna marka na rynku lokalnym. Przy pozycjonowaniu stron takie czynniki jak dane geolokacyjne także są brane pod uwagę i są ważnym elementem, od którego zależy powodzenie pozycjonowania strony.

Samo Google jest w stanie określić lokalizację naszego biznesu, ale lepiej wesprzeć ten proces, aby nie dochodziło do przekłamań w danych lokalizacyjnych.

Czy warto zawężać pozycjonowanie strony?

Takie pytanie zadaje sobie z pewnością nie jedna osoba zastanawiająca się nad tym, na czym warto się skupić na początku pozycjonowania. Wszystko zależy od tego, jakiego rodzaju biznes jest przez nas prowadzony i na jaką skalę chcemy działać.

Prowadząc sklep internetowy, warto się skupić na pozycjonowaniu ogólnokrajowym. W przypadku prowadzenia małej piekarni lub punktu z wywoływaniem zdjęć lepszym rozwiązaniem będzie skupienie się na pozycjonowaniu regionalnym.

Wyjaśnienie tego jest proste. Warto jest spojrzeć na ten aspekt oczami, naszego potencjalnego klienta. Szukając firmy zajmującej się tworzeniem stron internetowych, część osób będzie się sugerować lokalizacją, a część nie. W tym przypadku (tak jak w przypadku sklepu internetowego warto jest się skupić, na pozycjonowaniu ogólnokrajowym).

W przypadku, jeżeli mówimy o małej piekarni lub punkcie wywoływania zdjęć, ta sytuacja się diametralnie zmienia. Będąc mieszkańcami np. Krakowa i szukając piekarni, nie będziemy jej szukać w całym kraju tylko szukane frazy będą zawężone do jednej lokalizacji (w tym przypadku do Krakowa). Nie wpiszemy w wyszukiwarkę „dobra piekarnia Białystok”, tylko zawęzimy to do Krakowa i tutaj będziemy szukać.

W przypadku małych firm działających lokalnie zawężone pozycjonowanie z pewnością przyniesie więcej korzyści, niż mielibyśmy skupić się na pozycjonowaniu ogólnokrajowym. Oczywiście pozycjonując swoją stronę ogólnokrajowo, z pewnością zwiększymy ruch na stronie ale już sprzedaż niekoniecznie. Dlatego zawsze zalecamy klientom, aby zastanowili się nad tym, na jakim terenie chcą działać i do tej decyzji dobieramy całą strategię pozycjonowania.

Czy pozycjonowanie lokalne jest tańsze od ogólnokrajowego?

Wszystko zależy od tego, o jakiej lokalizacji jest mowa. Całkiem inaczej pozycjonuje się firmę na małą miejscowość, a całkiem inaczej będzie się pozycjonować stronę np. na Warszawę. W przypadku pozycjonowania na frazy lokalne zawężone do dużych miast konkurencja jest dużo większa niż małe miejscowości rozsiane po ich obrzeżach.

Cena pozycjonowana lokalnego uzależniona jest od tego, jak duża jest nasza strona, do jakiej miejscowości chcemy zawęzić wyniki pozycjonowania oraz od konkurencji. W naszym cenniku  nie ma podziału na pozycjonowanie lokalne. Wynika to z tego, że skupiając się na pozycjonowaniu strony, bierzemy pod uwagę wszystkie aspekty wraz z lokalizacją i doradzamy czy warto się skupić na pozycjonowaniu lokalnym, czy ogólnokrajowym. W przypadku ceny, która zostanie ustalona podczas wyceny, nie zmieni się ona w momencie pozycjonowania lokalnego lub ogólnokrajowego – zależy nam na prostych zasadach współpracy.

Czy pozycjonowanie lokalne przynosi lepsze efekty?

Tutaj, tak samo, jak w przypadku ogólnego pozycjonowanie, także nie ma prostych i jednoznacznych odpowiedzi. Na efekty wpływa wiele aspektów takich jak:

  • branża, której dotyczy strona,
  • konkurencja,
  • wiek domeny jaką pozycjonujemy,
  • miasto na jakie chcemy się pozycjonować,
  • nasycenie rynku,
  • budowa i struktura strony,
  • nasycenie strony frazami kluczowymi prawidłowymi dla danej lokalizacji.

Elementów, które są za to odpowiedzialne jest dużo więcej, ale te wymienione przez nas powyżej są jednymi z najważniejszych.

Z pewnością, chcąc pozycjonować stronę na daną lokalizację i jest ona stosunkowo niewielka z niewielką ilością konkurencji to mamy dużo większe szanse na sukces niż w przypadku pozycjonowania strony na Warszawę czy Wrocław. Wynika to z tego, że na frazy małych miejscowości jest dużo mniej zapytań, przez co można osiągnąć lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania dużo mniejszym nakładem prac.

Sytuacja zmienia się w momencie pozycjonowania lokalnego na większe miejscowości takie jak wspomniana Warszawa. Tutaj należy stosować frazy ogólnopolskie oraz lokalne tak, aby umocnić domenę, chociaż na część fraz by móc się skupić na frazach lokalnych. W wielu przypadkach proces takiego pozycjonowania wymaga przebudowy całej struktury strony, co nie każdemu może się spodobać i wtedy dochodzi do konfliktu między oczekiwaniami klienta, a tym co chce osiągnąć.

optymalizacja stron

Czas potrzebny na pozycjonowanie lokalne

Na temat czasu pozycjonowania powiedzieliśmy już wiele. Tutaj nie ma wyjątku. Tak jak w przypadku pozycjonowania ogólnokrajowego, tak i w tym przypadku SEO wymaga czasu. Nie ma w tym wyjątków na obszar pozycjonowania. W przypadku nowych domen czas potrzebny do zauważalnych efektów pozycjonowania waha się od 3 do 6 miesięcy. Od opublikowania strony może minąć nawet 3 miesiące, aby była ona widoczna przez narzędzia służące do monitorowania widoczności domeny.

Decydując się na pozycjonowanie domeny, należy więc uzbroić się w cierpliwość niezależnie od tego czy chcemy pozycjonować ją ogólnokrajowo, czy zależy nam na wynikach lokalnych. Bez względu na to, na co się zdecydujemy czas oczekiwania na efekty, będzie taki sam.

Close Menu