leksykon pozycjonowania stron

Y – jak Yandex

Yandex może niewiele mówić osobie niezwiązanej z branżą SEO lub nieinteresująca się tematyką szeroko pojętego Internetu. Jednak pojęcie wyszukiwarka internetowa jest większości z nas znane i rozumiane.

I właśnie pod słowem Yandex kryje się taka wyszukiwarka. Jest to odpowiednio Google z tą różnicą, że jest przeznaczona głównie na rynek rosyjski. Tam Google nie ma tak dużego udziału w rynku jaki ma w Europie lub w Stanach Zjednoczonych, ale nadal pozostaje na pierwszym miejscu, jeżeli chodzi o rynek wyszukiwarek.

Rosyjska wyszukiwarka nie pozostaje jednak daleko w tyle, bo udział w rynku rosyjskim rozkłada się prawie po połowie.

Zobaczmy jak wygląda ranking wyszukiwarek na rynek rosyjski:

  1. Google Chrome – 47.53%
  2. Yandex – 47.45%
  3. Bing – 3,79%
  4. Yahoo – 1,23%

Jeszcze kilka lat temu wyszukiwarka Yandex na rynku rosyjskim nie miała konkurencji i obejmowała ponad 60% rynku. Google jednak nie śpi i stara się uczynić swoją wyszukiwarkę coraz lepiej przystępną bez względu na położenie geograficzne.

Pozycjonowanie w Rosji

Rynek rosyjski rządzi się swoimi prawami. Mowa tutaj o wszystkich aspektach w tym także optymalizowanie stron pod wyszukiwarkę. Jest on rynkiem dosyć specyficznym i różniącym się od tego, do czego byliśmy przyzwyczajeni na naszym lokalnym rynku.

Nie ma się co dziwić, ponieważ oni mogą tak samo postrzegać nasz rynek, jeżeli mowa o pozycjonowaniu i optymalizowaniu stron.

Rosyjskie Google dobrze sobie radzi na tamtejszym rynku i pewnie co jakiś czas będzie wymieniało się pozycja między Google Chrome. Jeżeli myślimy o wejściu na rynek rosyjski, warto jest sprawdzić tamtejsze agencje SEO lub poszukać w kraju takich agencji, które specjalizują się w pozycjonowaniu na tamtejszy rynek.

Stosując takie same zalecenia, jakie stosuje się na naszym rynku lokalnym, nie odniesiemy sukcesu ponieważ wyszukiwarka Yandex posiada swój własny algorytm, który nie działa tak samo, jak jego odpowiednik w Google. Wszystko to, co wiemy na temat działania algorytmu Google nie będzie miało zastosowania w przypadku algorytmu Yandex, stąd też nasze zalecenie o poszukaniu agencji specjalizującej się w pozycjonowaniu i optymalizacji stron na tamtejszy rynek.

Jeżeli posiadamy na stronie także wersje rosyjskojęzyczną, warto jest ją dostosować do tamtejszego rynku (o ile jest to możliwe). Wtedy Polska wersja strony będzie optymalizowana na lokalnym rynku a wersja rosyjska na rynku rosyjskim.

90% stron, które posiadają różne wersje językowe, optymalizowane są do rynku lokalnego bez rozróżnienia na wersje językowe. Tak samo często dochodzi do prostego przetłumaczenia strony w translatorze w przypadku dodawanie wersji językowych naszej strony. Warto jest takie rzeczy kontrolować, zwłaszcza jeżeli chcemy odnieść sukces na rynkach zagranicznych konkurując z tamtejszymi firmami.

Close Menu